MINIMUMSNORMERING – LØSNING ELLER SOVEPUDE

Læserbrev

Et flertal af KV-kandidaterne er jvf Altinget varme fortalere for national minimumsnormering i dagtilbud. Det forholder sig noget anderledes, hvis man spørger partierne i Folketinget.
KV-kandidaterne er trods alt tættere på ”den virkelige verden” i kommunerne end kollegerne i Folketinget, dermed er de nærmere en erkendelse af, at der er stort behov for flere ansatte.
En landsdækkende minimumsnormering kan ikke stå alene som garant for, at vores børn har nærværende voksne med tid til det enkelte barn. Forskellene i de enkelte dagtilbuds rammer, størrelse, åbningstid, administrations- og dokumentationsopgaver, pålagte projekter og udviklingsarbejder betyder, at én fælles normeringsfaktor vil opleves vidt forskelligt i landets dagtilbud.
Mange års nedskæringer betyder at fx alenearbejde med børnegrupper er et generelt dagligt problem. At indføre minimumsnormering må alene betragtes som en sovepude for politikerne i valgkampen.
Skal der være nærværende voksne og tid til omsorg for det enkelte barn, så er der kun én løsning, der skal øremærkes økonomi til flere varme hænder og samtidig afbureaukratiseres og saneres i mængden af tidsrøvende krav og aktiviteter.
Budgetforligspartierne A, O og V hævder, at der føres midler tilbage til kerneområderne, samtidig forkastede de forslag fra G, SF og Ø, der indebar øremærkede midler til flere ansatte.
Guldborgsunds dagtilbud må formodentlig nøjes med sovepuden i form af en mulig minimumsnormering, fremfor at vi lokalt havde fået sat gang i en reel løsning på problemet, området må tilføres flere varme hænder – og det koster.
Bente Lerche-Thomsen
Sundtoften 264