Der skal værnes om Hele Danmarks sydkyst

Fra Enhedslisten Lolland:

Pressemeddelelse – Lolland Kommune vil i sin Plan og udviklingsstrategi for sydkysten, der på fornem vis kaldes Hele Danmarks sydkyst, værne om dette områdes enestående natur og landskab. Her skal skabes udfoldelsesrammer for naturen og hæges om kulturlandskabet
. Samtidig har kommunen vedtaget en turismestrategi, der skal realisere turismepotentialet på Hele Danmarks sydkyst og styrke turismeerhvervet generelt.

Disse to interesser har man hidtil søgt at forlige ved at sikre områder hele friholdt for byggeri eller med begrænset byggeri og atter andre områder med reguleret mulighed for sommerhuse og kommercielle interesser.

Denne hårfine balance risikerer at blive brudt med plan om et nyt sommerhusområde øst for Kramnitse ved Tjørnebjerggård, selv om byrådet tidligere har vedtaget, at Kramnitse området ikke skal konkurrere med Rødbyhavns turismeaktivitet, men tilbyde en anden slags oplevelser, hvor natur og Hele Danmarks sydkyst med ”ned –i-tempo-ferieoplevelser” sættes i fokus.

Enhedslisten råber vagt i gevær. Vi har derfor anmodet om en afklaring af nedenstående forhold ved evt. udlægning af nyt sommerhusområde ved Kramnitse Tjørnebjerggård:

• Foreligger der en undersøgelse eller et udtrykt dokumenteret behov for en sådan udlægning, som ikke kan opfyldes inden for den eksisterende kapacitet?
• Er udlægningen i overensstemmelse med udarbejdelse af et kommende Grønt Danmarkskort med strategisk fokus på naturarealer?
• Med hvilken begrundelse gives mulighed for sommerhuse op til 8,5 m tæt på diget?

Hertil kommer et mysterium: Kommunen har som mål, at nye sommerhusområder skal ligge over havets overflade dvs. den såkaldte kote 0, men Tjørnebjergområdet ligger i alle tilfælde delvist under kote 0. Hvorfor skal der netop her ligge et sommerhusområde?

Vi står over for et principielt valg: Vil vi tage vare på Hele Danmarks sydkyst og sikre dens enestående natur med mulighed for oplevelsesturisme, eller vil vi løbende lave de små undtagelser, som måske nok er til at leve med enkeltvis, men som i sidste instans underminerer den overordnede planlægning?
Enhedslistens melding er klar: Stop undermineringen af vore flotte og visionære mål for Hele Danmarks sydkyst.
Søren Kolstrup
Byrådsmedlem for Enhedslisten